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La pregunta por la herencia está cada vez más presente en la arquitectura contemporánea. Ante un mundo cada vez más globalizado, existe una suerte de “movimiento de retorno”, donde la afirmación por la propia identidad y la herencia cultural está fortaleciéndose cada vez más intensamente. ¿Qué es lo propio?, ¿Cómo debería ser una casa sueca, alemana, china, o brasileña?, ¿Cómo construir en una ciudad que ya tiene más de mil años? Ciertamente cada arquitecto y cada tiempo ensaya su propia respuesta, pero la pregunta fundamental sobre qué es lo que se debe “mantener” y qué es lo que se puede “cambiar”, nos lleva a preguntarnos por la diferencia entre lo esencial y lo accidental en la arquitectura.

El arquitecto chileno Germán del Sol citaba una analogía que ilustraba su posición al respecto. Para del Sol, continuar con la tradición de un ancestro que utilizaba siempre un sombrero de copa, no es usar también, 80 años después, un sombrero de copa igual que el ancestro. Sino es usar un sombrero que hoy signifique lo que el sombrero de copa significaba en aquel tiempo. En ese sentido, el chileno llama a que la arquitectura, en cuanto a su inserción cultural, no busque aferrarse a formas, modas o técnicas del pasado, sino a mirar el mundo, la realidad, la ciudad y el entorno como ha sido mirado por un pueblo históricamente determinado.

Si bien la analogía creo que ilumina una aproximación donde no se cede a lo nuevo por el sólo hecho de ser nuevo, ni se mantiene tercamente aferrada a elementos accidentales, es un tanto limitada para expresar esta realidad tan compleja y rica.

Utilizando la analogía citada creo que podríamos preguntarnos, yendo un poco más lejos, sobre qué fue lo que motivaba a aquel hombre a usar su sombrero… ¿es que lo usaba por el sol? ¿Era por la elegancia? ¿era para demostrar una cierta sobriedad ante una sociedad más “informal”? ¿O era simplemente para esconder una herida en la cabeza?.

Por ello creo que las grandes preguntas de la arquitectura no deben estar puestas ni en elementos materiales, ni tampoco en actividades o funciones determinadas. Deben ir al campo de lo que podríamos describir como el mundo de los valores o del sentido. Siendo así, la pregunta ya no sería “cómo” ni “para qué” se construía entonces, sino “por qué”. ¿Por qué el hombre aquel usaba sombrero? ¿Porqué la plaza de San Marcos tiene esos estilos arquitectónicos? ¿Cómo se vivía entonces? ¿qué se valoraba del habitar en esos años y seguimos valorando hoy? ¿qué nos une como pueblo, más allá de vivir en la misma geografía 80 o 400 años más tarde? ¿Con qué criterios de juicio se juzgaba la realidad de aquella época y se optaba a la hora de planear y de vivir la arquitectura?

Estas preguntas de fondo no deben ser ajenas a la arquitectura. El arquitecto que no se las pregunta, traiciona, de algún modo, la responsabilidad respecto al futuro que su mismo pueblo le ha confiado. La auténtica obra de arquitectura trasciende al arquitecto mismo, ya que ella sigue hablando en un mañana que probablemente él no alcanzará a conocer nunca.

Este artículo no aspira a cerrar aquellas preguntas. Más bien lo que se pretende es abrir interrogantes e invitar a la reflexión.

Adjunto 5 proyectos que de alguna forma han tratado de responder a esta pregunta. No fueron escogidos para sentar un paradigma. Por el contrario, se pretende que el lector juzgue según lo estime conveniente.

Los proyectos han sido tomados de ArchDaily.

HOME FARM

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© Edmund Sumner

Architects: De Matos Ryan
Location: Gloucestershire, UK
Structural Engineer: Price & Myers
Project Year: 515 sqm + 88 sqm garage
Photographs: Edmund Sumner

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© Edmund Sumner

London-based practice De Matos Ryan has renovated and extended a Grade listed country house estate in Gloucesteshire, Home Farm, bringing it up to date for 21st century living. This design won both the BD Architect of the Year Awards One Off House Architect of the Year and the Roses Design Awards 2011 (Silver) for Re-use of a listed Building.

Home Farm comprises a Grade II listed eight gabled main house and two outbuildings, set in a landscape neighbouring a Grade I listed Church in the Cotswolds. De Matos Ryan have remodeled the main house and added a contemporary garden pavilion which functions as a link building, consolidating the estate whilst housing a new open-plan kitchen and living room.

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© Edmund Sumner

The house dates from the 16th Century and was extended in the 17th Century. Having suffered considerable neglect over many years it required a complete refurbishment. It has been restructured internally allowing provision of an additional bedroom and bathroom in the loft space, extending the number of bedrooms from 3 to 4.

The periodic addition of a new detached or infill structure to the site is fundamental to the character of the listed enclosure and expresses the adaptation of the site to the changing needs of its occupants and local community.

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Key to unlocking the potential of this house is a new low-level garden pavilion, cut into the sloping hillside with a glazed link to a converted open barn shelter and a hidden ‘underground’ link to the main house. The carefully designed winged roof of the pavilion maintains visibility of the two characteristic large primary stone walls on the site, that of the side of the house and the rear retaining wall to the upper level churchyard.

Inside, modern concrete tiled roofs have been replaced with traditional Cotswold stone tiles. The refurbishment has included restoration of the original internal exposed stonework and timber framed lath and plaster walls and ceilings and extensive repairs to the original lime mortar repointing. All modern windows have been replaced with windows that match the original traditional leaded lights. New modern staircases, bathrooms, doors and joinery have been treated as distinct ‘furniture’ like elements and linings inserted into the original spaces.

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To the west of the house is an open barn/out building shelter which has been converted and refurbishment to provide ancillary guest bedroom suite to the house and a garden room facing a new structured garden.

To the South of the site is a further stone structure, previously used as a garage shelter, which has been extended to the East & North to provide an upper level home office studio and a lower level concealed garage with a planted roof for 7 cars.

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site plan

Natural local materials of the highest quality have been chosen to match the existing setting. The natural limestone and oak will weather and age to ensure the integration of this with the adjacent structures and landscape quality of the site.

HOUSE IN ABIKO

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© Shigeru Fuse

Architects: fuse-atelier (Shigeru Fuse)
Location: Abiko, Chiba pref., 
Structural Engineers: Konishi Structural Engineer
Main contractor: Shishido Koumuten
Type: Houses-Residential
Site area: 101.00 sqm
Built area: 48.54 sqm
Total floor area: 80.01 sqm
Project Year: 2011
Photographs: Shigeru Fuse

 

This project is a residence for a couple in their thirties, built in Abiko City. The client desired a gallery-like concrete-made space where their pleasure of designed furniture stands out.

The monocoque form made of concrete was inflated and squeezed, following the necessary spatial volume at the living room, cutting space and the wet area. The stiff structure enabled a sash-less detail of glass and the exterior wall aligned in the same surface and realizes the exterior that emphasizes various facets.
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© Shigeru Fuse
The residence creates many senses of distance by the form that pursued the relationship of spaces and a rationality of the structure. Moreover, by the angles of the multi-surface composition the space is divided, though connected, and creates various sequences that are accompanied by sensual natural light’s reflection and refraction.

JAEGERSBORG WATER TOWER

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Architect: Dorte Mandrup Arkitekter Aps
Location: Gentofte, Copenhagen, 
Project Year: 2006
Landscape Architect: Marianne Levinsen Landscape architects
Client: Gentofte Municipality and Domea
Engineer: Hansen, Carlsen & Frølund A/S
Site Area: 5,370 sqm
Constructed Area: 2,880 sqm
Photographs: Jens Markus Lindhe, Torben Eskerod & DMA
Dorte Mandrup Arkitekter ApS won in 2004 the competition to convert Jægersborg Water Tower into a mixed-use building. On the upper floors, student housing units mark the perimeter of the existing structure. Each unit is expressed by a protruding crystal-like add-on that brings daylight into the apartment, and offers unobstructed views to the surrounding landscape.
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Together, the crystals and the communal balconies add both a human scale, and a new sculptural layer, that emphasizes the landmark character of the tower. The lower floors are inhabited by a youth center, and contain several large multipurpose rooms. A combination of tall windows and colored panels create a varied pattern that surrounds the youth center. Large garage-style doors on the ground floor open up to extend the active indoor space into the outdoor playground.
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P. Sebastián Correa Ehlers

El P. Sebastián nació en Santiago de Chile en 1982. Desde muy joven se dedicó a la pintura y a la fotografía, habiendo realizado exposiciones de su trabajo en Perú y Chile. Ha publicado dos libros: "El Espíritu del Lugar. Naturaleza y arquitectura en Arequipa", estudio fotográfico sobre la arquitectura y cultura de algunos lugares del Perú; y "Suyajruna", que contiene el testimonio fotográfico y periodístico de 10 artistas populares del Perú, sobre sus orígenes, sus tradiciones, su arte y su religiosidad.
Realizó estudios de arquitectura en la Universidad de Chile, y de filosofía y teología en la facultad de Teología Pontificia y Civil de Lima.
En la actualidad es capellán de la Universidad Gabriela Mistral, miembro del Consejo Directivo de la Fundación CRECE CHILE y director general del Centro de Estudios Católicos CEC.

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